Project Gezond – een review

Het Project Gezond van Natalia en Walter Rakhorst is door het Nederlandse publiek goed ontvangen, maar hoe gezond is Project Gezond nu eigenlijk echt? In navolging van Dieetkompas plaats ik mijn vraagtekens bij de effectiviteit en originaliteit van Project Gezond. In dit artikel geef ik je dan ook graag mijn persoonlijke mening in een review van het boek.

Wat is Project Gezond?

Project Gezond is (bovenal) een besloten community waar leden – die allemaal het boek ‘Project Gezond’ gekocht hebben – samenkomen om hun ideeën, theorieën en beweegredenen te delen. Het bijkomende boek ‘Recepten voor Project Gezond’ (overigens niet geschreven door Natalie en Walter Rakhorst) kan dienen om recepten te bereiden die passen binnen de zienswijze van Project Gezond.

Het idee achter het project is dat je af kunt vallen met lekker eten. Daarom heet het voluit ook ‘Project Gezond, afvallen met gezond en vooral lekker eten’.

Het boek bevat vooral veel theorie over de gedachte achter gezonde voeding. Deze kennis is op veel andere platformen ook terug te vinden en menig dieetboek bevat deze kennis vandaag de dag. Tot zover dus weinig nieuws.

Inconsistent

Wat Dieetkompas al opviel, valt mij ook op: er is veel inconsistentie in het kookboek Project Gezond. Wie het boek goed bestudeert (en dat doe je als diëtiste) leest heel veel over koolhydraten. Project Gezond schrijft dat koolhydraten niet persé een toevoeging voor voeding hoeven te zijn en eerder dik maken. Ze zouden dus vermeden moeten worden. Verbazingwekkend is het dan ook om te zien dat er heel veel koolhydraatrijke producten worden gebruikt in de gerechten van het kookboek en de recepten in het eerste boek.

Voor mensen die net beginnen met afvallen en denken een goed boek in handen te hebben, kan dit erg lastig zijn. Want zij zullen met de meeste recepten niet afvallen. Daarnaast vind ik persoonlijk dat het boek te weinig recepten bevat om het echt een project te noemen, laat staan dat het motiveert om af te vallen. Hoewel gezegd wordt dat de recepten makkelijk en snel te bereiden zijn, valt mij het persoonlijk vies tegen.

Ik denk dat er betere alternatieven zijn.

Dieetboeken-moe

Een negatieve mening over het Project Gezond dus. Kan het komen omdat ik dieetboeken-moe ben? We worden in Nederland momenteel echt verzopen in de dieetboeken. Koolhydraatarm, ketogeen, bloedgroepdieet, Pioppi en ga zo maar even door… Nog even en we krijgen het Chateau Meiland-dieet, op de ideeën van Martien Meiland.

Project Gezond doet denken aan het zoveelste slappe aftreksel van boeken die ooit wel de moeite waren om te lezen, maar intussen ook achterhaald zijn.

Advies: doe gewoon gezond

Als diëtiste raad ik je niet af om het project te bekijken. Lees het vooral en vorm je eigen mening, maar besef ook dat je gezond leven zelf in de hand hebt. Daar heb je in principe geen kookboeken of projecten bij nodig. Gezond eten en drinken, meer bewegen, op tijd slapen, ritme en regelmaat en bovenal zorgen dat je in je leven veel leuke dingen doet, maken al heel veel het verschil. We zijn het tegenwoordig gewoon om hulp te zoeken in boeken, projecten en manifesten om gezonder te gaan doen, terwijl we gewoon de knop om moeten zetten en het moeten gaan doen.