Eiwitdieet en lactose-intolerantie

Vaak krijg ik de vraag of je met een lactose-intolerantie een eiwitdieet kan volgen. In dit artikel wil ik dieper ingaan op de achtergrond van een eiwitdieet, op de definitie van lactose-intolerantie en de conclusie trekken waarom je met een lactose-intolerantie nog prima een eiwitdieet kan volgen. Om dat goed te begrijpen, leg ik eerst uit wat eiwitten zijn, wat de kern van een eiwitdieet is en wat lactose-intolerantie is. Vervolgens geef ik een idee van hoe je met lactose-intolerantie toch gebruik kan maken van een eiwitdieet.

 

Wat zijn eiwitten?

Eiwitten worden ook wel “proteïnes” genoemd en vormen samen met koolhydraten en vetten de energiebehoefte die je dagelijks nodig hebt. Deze energiebehoefte is gebaseerd op diverse factoren, waaronder je geslacht, je leeftijd en je beroep. Hoe zwaarder je werk is, hoe meer je op een dag aan energie verbruikt (denk aan sporten, al dan niet intensief) en hoe meer energie je dus behoeft. De combinatie van eiwitten, koolhydraten en vetten wordt ook wel “calorieën” genoemd. Dat woord wekt bij veel mensen aversie op, omdat calorieën bijna synoniem lijken te zijn van overgewicht. Maar dat is dus niet helemaal waar. Calorieën zijn de energie die je nodig hebt en binnen móet krijgen om gewoon te kunnen functioneren.

Eiwitten vormen daar een onderdeel van. De basis van het eiwitdieet is het toevoegen van nog meer eiwitten aan je voeding, ten koste van koolhydraten en vetten.

 

Wat is een eiwitdieet?

Een eiwitdieet (ook wel eiwitrijk dieet of proteïnedieet genoemd) is een dieet dat gericht is op een verhoogde inname van eiwitten. Dat betekent dat men op zoek gaan naar eiwitrijke producten en daarmee mindert in vetten en koolhydraten.

Er zijn verschillende programma’s die een eiwitdieet vertegenwoordigen, waaronder het dokter Dukan dieet, het dokter Frank dieet (van Nederlandse bodem) en het South Beach dieet. Op zich maakt het niet uit welke vorm je volgt, als je maar weet dat een eiwitdieet de volgende kenmerken heeft:

  • Veel vis, vlees en gevogelte. Deze ingrediënten staan erom bekend eiwitrijk te zijn. Er zitten veel proteïnes in, de hoeveelheid koolhydraten is – in verhouding – laag en de vetten staan bekend als gezond.
  • Veel groenten en fruit, maar wel met uitzondering van bijvoorbeeld banaan (veel koolhydraten) en avocado (veel suikers).
  • Noten en zaden om voedsel smaak te geven. In noten en zaden zitten veel gezonde eiwitten die helpen om spieren te herstellen en aan te maken.
  • Veel producten bevatten eiwitten, zoals melk en yoghurt. Veel eiwitshakes worden ook samengesteld op basis van kwark, melk en yoghurt.

Een eiwitdieet volg je een bepaalde tijd om je streefgewicht te bereiken. Daarna is het zaak om het juiste gewicht te behouden. Je zal meer eiwitten blijven eten dan je hiervoor deed, maar het is niet zo dat je een eiwitdieet de rest van je leven dient vol te houden.

Lactose-intolerantie

Wanneer je te maken hebt met lactose-intolerantie, ben je allergisch voor lactose. Lactose komt voor in melk en in producten die van melk zijn gemaakt. Lactose in een soort suiker en wordt ook wel melksuiker genoemd. Om het te verteren heb je het enzym ‘lactase’ nodig. Lactase maakt je dunne darmwand aan. Heb je daar echter niet genoeg van, dan wordt de lactose niet voldoende verteerd en komt onverteerd in je dikke darmen terecht. Dat leidt tot klachten, waaronder buikkrampen, diarree en buikpijn. De bacteriën gaan namelijk wel aan de slag met de lactose en vergisten die. Als lactose-intolerantie niet serieus wordt genomen kan dat leiden tot een verergering van de klachten en zelfs blijvende schade.

Wie lactose-intolerant is, moet daar zijn of haar hele leven rekening mee houden. Het valt niet te genezen en is ook niet te verhelpen. Wel is ermee te leven, omdat er volop producten op de markt zijn die kunnen dienen als vervanger.

 

Lactose-intolerantie, wat nu?

Maar goed, je hebt lactose-intolerantie en gehoord dat het eiwitdieet dé manier is om blijvend af te vallen. Wat doe je nu?

Je hebt in principe alleen last van de vierde groep (zuivelproducten). Deze zijn eiwitrijk, maar ook waar jij allergisch voor bent. Je zult deze dus moeten laten staan en rekening moeten houden dat je de recepten die je eventueel op basis van melk, kwark en yoghurt bereidt, niet kan bereiden of op een andere manier. Iets wat je waarschijnlijk gewend bent te doen.

Voor de vierde categorie (zuivelproducten) kun je op zoek naar vervangers in de vorm van amandelmelk, sojamelk (denk aan Alpro) enzovoorts. Deze vervangers bevatten over het algemeen wel meer koolhydraten, maar zijn nog altijd bijzonder eiwitrijk.

Met andere woorden: het is prima mogelijk om met lactose-intolerantie een eiwitdieet te volgen en tot een succes te brengen. Je moet alleen voorzichtig zijn met wat je precies eet en drinkt.

 

Volop zekerheid

Wil je afvallen met een eiwitdieet en heb je lactose-intolerantie? Dan wil je volop zekerheid. Ga daarom in gesprek met je huisarts als je wil weten hoe jij het eiwitdieet het beste kan volgen. Deze kan je geruststellen en op weg helpen om het dieet op een goede manier te volgen.

Wil je eerst meer te weten komen over lactose-intolerantie? Bezoek dan de website van de Maag-, lever- en darmstichting. Zij hebben een nuttig artikel over lactose-intolerantie gepubliceerd.

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren