Recente berichten

Eiwitdieet en lactose-intolerantie

Vaak krijg ik de vraag of je met een lactose-intolerantie een eiwitdieet kan volgen. In dit artikel wil ik dieper ingaan op de achtergrond van een eiwitdieet, op de definitie van lactose-intolerantie en de conclusie trekken waarom je met een lactose-intolerantie nog prima een eiwitdieet kan volgen.

 

Wat is een eiwitdieet?

Een eiwitdieet (ook wel eiwitrijk dieet of proteïnedieet genoemd) is een dieet dat gericht is op een verhoogde inname van eiwitten. Dat betekent dat men op zoek gaan naar eiwitrijke producten en daarmee mindert in vetten en koolhydraten.

Er zijn verschillende programma’s die een eiwitdieet vertegenwoordigen, waaronder het dokter Dukan dieet, het dokter Frank dieet (van Nederlandse bodem) en het South Beach dieet. Op zich maakt het niet uit welke vorm je volgt, als je maar weet dat een eiwitdieet de volgende kenmerken heeft:

  • Veel vis, vlees en gevogelte. Deze ingrediënten staan erom bekend eiwitrijk te zijn. Er zitten veel proteïnes in, de hoeveelheid koolhydraten is – in verhouding – laag en de vetten staan bekend als gezond.
  • Veel groenten en fruit, maar wel met uitzondering van bijvoorbeeld banaan (veel koolhydraten) en avocado (veel suikers).
  • Noten en zaden om voedsel smaak te geven. In noten en zaden zitten veel gezonde eiwitten die helpen om spieren te herstellen en aan te maken.
  • Veel producten bevatten eiwitten, zoals melk en yoghurt. Veel eiwitshakes worden ook samengesteld op basis van kwark, melk en yoghurt.

Een eiwitdieet volg je een bepaalde tijd om je streefgewicht te bereiken. Daarna is het zaak om het juiste gewicht te behouden. Je zal meer eiwitten blijven eten dan je hiervoor deed, maar het is niet zo dat je een eiwitdieet de rest van je leven dient vol te houden.

Lactose-intolerantie en eiwitdieet

Lactose-intolerantie

Wanneer je te maken hebt met lactose-intolerantie, ben je allergisch voor lactose. Lactose komt voor in melk en in producten die van melk zijn gemaakt. Lactose in een soort suiker en wordt ook wel melksuiker genoemd. Om het te verteren heb je het enzym ‘lactase’ nodig. Lactase maakt je dunne darmwand aan. Heb je daar echter niet genoeg van, dan wordt de lactose niet voldoende verteerd en komt onverteerd in je dikke darmen terecht. Dat leidt tot klachten, waaronder buikkrampen, diarree en buikpijn. De bacteriën gaan namelijk wel aan de slag met de lactose en vergisten die. Als lactose-intolerantie niet serieus wordt genomen kan dat leiden tot een verergering van de klachten en zelfs blijvende schade.

Wie lactose-intolerant is, moet daar zijn of haar hele leven rekening mee houden. Het valt niet te genezen en is ook niet te verhelpen. Wel is ermee te leven, omdat er volop producten op de markt zijn die kunnen dienen als vervanger.

 

Lactose-intolerantie, wat nu?

Maar goed, je hebt lactose-intolerantie en gehoord dat het eiwitdieet dé manier is om blijvend af te vallen. Wat doe je nu?

Je hebt in principe alleen last van de vierde groep (zuivelproducten). Deze zijn eiwitrijk, maar ook waar jij allergisch voor bent. Je zult deze dus moeten laten staan en rekening moeten houden dat je de recepten die je eventueel op basis van melk, kwark en yoghurt bereidt, niet kan bereiden of op een andere manier. Iets wat je waarschijnlijk gewend bent te doen.

Voor de vierde categorie (zuivelproducten) kun je op zoek naar vervangers in de vorm van amandelmelk, sojamelk (denk aan Alpro) enzovoorts. Deze vervangers bevatten over het algemeen wel meer koolhydraten, maar zijn nog altijd bijzonder eiwitrijk.

Met andere woorden: het is prima mogelijk om met lactose-intolerantie een eiwitdieet te volgen en tot een succes te brengen. Je moet alleen voorzichtig zijn met wat je precies eet en drinkt.

 

Volop zekerheid

Wil je afvallen met een eiwitdieet en heb je lactose-intolerantie? Dan wil je volop zekerheid. Ga daarom in gesprek met je huisarts als je wil weten hoe jij het eiwitdieet het beste kan volgen. Deze kan je geruststellen en op weg helpen om het dieet op een goede manier te volgen.

Wil je eerst meer te weten komen over lactose-intolerantie? Bezoek dan de website van de Maag-, lever- en darmstichting. Zij hebben een nuttig artikel over lactose-intolerantie gepubliceerd.

Voedingsadvies

U kunt bij mij terecht voor uw vragen met betrekking tot o.a.:

Gezonde olijvenEen gezonde basisvoeding voor elke leeftijd
Voeding tijdens zwangerschap en borstvoeding
Voorkomen van botontkalking (osteoperose)
Vegetarisme
Preventie voedselallergie

Neem gerust geheel vrijblijvend contact per mail met me op.

Ervaringen

Zowel mijn dochter als mijn zoon hebben last van voedselallergie. Na enige omzwervingen kwam ik met mijn dochter van een paar maanden bij deze website terecht. Deze heeft zich gespecialiseerd in voedselallergie en heeft meer kennis en ervaring op het gebied van voedselallergie dan de gemiddelde diëtist.

In het begin was de begeleiding behoorlijk intensief. Maandelijks bespraken we wijzigingen in het eetgedrag van het kind en de effecten op de allergie. Bij allergie is er de kans groot dat je steeds minder voedingsmiddelen gebruikt. Op een gegeven moment waren er voor mijn dochter nog 5 producten over. Dat is erg weinig. Door de begeleiding van Dietist Voedselallergie werd ik gestimuleerd om langzaam weer nieuwe dingen te introduceren. Ook weet zij goed welke dieetproducten er zijn, en waar je ze kunt kopen. Hierdoor ontdekte ik nieuwe mogelijkheden en werd de voeding van onze kinderen geleidelijk aan weer wat gevarieerder.
Verder is het heel fijn dat zij de voeding van het kind regelmatig doorrekent om te kijken of deze volwaardig is. Dat is eigenlijk het belangrijkste. Je weet dat je kind alle voedingsstoffen binnenkrijgt.
Het is prettig dat zij bij de begeleiding de tijd voor je neemt. Je krijgt niet het gevoel dat “de volgende alweer op de stoep staat”.
Het eindresultaat van de begeleiding is dat ik zekerder ben geworden in de keuze van de voeding. De voeding van mijn kinderen is gevarieerder geworden en de samenstelling is volwaardig gebleven.
Koosje Spee

Sinds mijn 25 ste heb ik last van lactose intolerantie. In het begin heb ik diverse instanties geraadpleegd en eigenlijk was er niemand die mij duidelijke en concrete informatie kon geven. Vaak kwam het advies neer op: “Dat moet je maar even proberen”. Voor mij was dat geen optie, omdat ik mijn bewustzijn verlies als ik lactose of melk krijg. Eigenlijk heb ik gewoon alles zelf uitgezocht.

Jaren later had ik toch het gevoel dat ik eens meer informatie en advies wilden hebben en kwam ik bij www.dietist-voedselallergie.nl uit. Dit heeft me heel duidelijk geholpen. De site vertelde mij dingen die ik gewoon niet wist, bijvoorbeeld dat ik wel Nederlandse harde kaas mag hebben. Uiteindelijk is mijn totale eetpatroon gewoon makkelijker en overzichtelijker geworden. Daarnaast wilde ik graag wat kilo’s kwijt. Het eerste dieet werkte niet bij mij. Vervolgens kwam ze met een eetschema en dat gaat perfect. Het is eigenlijk niet een dieet maar een schema waarbij de voedingsmiddelen die je bij elkaar eet heel belangrijk zijn.
Paulien Koppens